Zázračné houbičky

Každý na Kubě zná čínské houbičky na nádobí, které jsou zastaralé a nekvalitní, a protože se patrně nikde jinde na trhu neuplatnily, prodávají se kubánské vládě.

Nechápu, jak je možné, že se ještě stále nenaučili vyrábět houbičky na nádobí. Anebo k nám snad posílají ty nepovedené? Celá léta vyhazuju peníze pokaždé, když si balíček čínských houbiček koupím. Při prvním mytí se rozlepí a po čtvrtém se změní v něco, co se jen těžko popisuje.

Číňané sice možná vynikají v houževnatém potírání disidentů milujících svobodu, ale já se ptám, jak se mohli stát světovou hospodářskou velmocí, když ani neumí vyrobit houbičku na nádobí? Proč ty jejich továrny nevyrobí nic pořádně? Chybí jim snad na ně suroviny?

Během prvních třiceti let vlády Fidela Castra, v době, kdy houbičky na nádobí neuměli vyrobit ani v SSSR nebo nám je nechtěli poslat, vystačili jsme si na Kubě s kusem tlustého lana. Pak lana zmizela, tak jsme začali používat hadříky nebo kousky mořské houby, když se nám je náhodou podařilo sehnat u nějakého rybáře.

Sehnat něco na mytí nádobí se tak stalo doslova noční můrou, do chvíle, kdy se objevily čínské houbičky, které se musely sešít, aby během prvního dne používání zcela neztratily tvar.

Ale před několika dny, jaký to zázrak, ta Evropská unie, dostal se mi do rukou balíček tří houbiček pocházejících ze Španělska, na které jsem, pravda, zpočátku pohlížela s nedůvěrou.

Další den jsem bez přehnaného očekávání, protože už jsem přišla o veškerou naději, vzala houbičku, dvouvrstvou, stejně jako ty čínské, do ruky a přišla jsem na to, že se nerozlepuje. „Rozlepí se zítra,“ řekla jsem si v duchu.

Avšak další den se také nerozlepily ani neztratily tvar. Ten zázrak nám snad poslalo samo nebe! Zázračné houbičky vyrábějí v Katalánsku, ve firmě Multy Abrasponge, S.L. ve městě Montmeló poblíž Barcelony. Je to pobočka holandské firmy.

Dceři jsem tenkrát řekla, že nejlepší z celého balíku, který mi poslala z Toleda a který obsahoval ty nejúžasnější pochoutky, které na Kubě už půl století nenajdete, byly holandské houbičky na nádobí.

Nyní již snad chápete, proč jsem tomuto výrobku věnovala článek. Vždyť čínské houbičky, které jsem musela používat po celá ta léta Castrovy vlády, mě stály tolik peněz a nervů pokaždé, když se mi rozlepily v ruce!

Autor: Tania Diaz Castro | čtvrtek 16.10.2014 16:05 | karma článku: 16,05 | přečteno: 1243x
  • Další články autora

Tania Diaz Castro

Generál v pyžamu

13.5.2016 v 12:17 | Karma: 7,90

Tania Diaz Castro

Smutný úkol majora Valdése

26.4.2016 v 0:00 | Karma: 6,75

Tania Diaz Castro

Pokoutní prodavačka Evarista

13.4.2016 v 12:06 | Karma: 9,65

Tania Diaz Castro

Havanští kejklíři

31.12.2014 v 23:45 | Karma: 8,66

Tania Diaz Castro

Ani spokojení ani motivovaní

30.10.2014 v 14:02 | Karma: 8,69

Tania Diaz Castro

Příběh Roberta Bahamondeho

10.10.2014 v 10:56 | Karma: 11,83

Tania Diaz Castro

První svobodné noviny na Kubě

28.8.2014 v 16:25 | Karma: 12,92

Tania Diaz Castro

Pasivní boj

25.6.2014 v 13:17 | Karma: 11,45

Tania Diaz Castro

Poslední Sputnik na Kubě

20.3.2014 v 12:35 | Karma: 11,33

Tania Diaz Castro

Paní Olympia

13.2.2014 v 12:15 | Karma: 7,28
  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2051x
Nezávislá kubánská novinářka, spisovatelka a přispěvovatelka do opozičního periodika cubanet.org.

Seznam rubrik